התנדבות למען האחר

עופר בר יהודה

אנשים רבים תוהים מדוע מתנדבים אוהבים לעבוד בחינם.

ייתכן שאתה שואל את עצמך את אותה שאלה – או בגלל שאתה מכיר מישהו שעבודה התנדבותית חשובה לו יותר מסדרי עדיפויות אחרים, או בגלל שאתה מתנדב בעצמך או חושב להיות כזה. לא משנה היכן אתה עומד בנושא, ישנם גורמים רבים שאיננו מודעים אליהם כאשר אנו מעורבים.

10 סיבות למה התנדבות בעצם מהנה

1. זה נותן לך תחושת חופש

המשימות שאתה יכול לקחת על עצמך כמתנדב כוללות הדרכה לילדים בקריאה וכתיבה, עזרה לאנשים חולים להתרחץ ועבודה משרדית. אפשר גם להתנדב בפרויקט סביבתי. בנוסף, ישנם ארגונים המטפלים בבעלי חיים משוטטים וזקוקים למתנדבים שיעזרו להאכילם, לנקות את המתחמים והכלובים שלהם, להוציא אותם לטיולים ולשחק איתם.

אנשים רבים מחפשים את ההזדמנות המתנדבת הנכונה בארגונים הומניטריים לעזור לפליטים, קורבנות מלחמה ומטרות חברתיות אחרות ברחבי העולם.

החופש לעשות מה שאתה רוצה הוא בהחלט אחת הסיבות העיקריות שאנשים בוחרים בעבודה התנדבותית. יש כל כך הרבה הזדמנויות שאתה יכול להרגיש חופשי לעשות ואף אחד אחר לא מחליט בשבילך. אתה יכול גם לעצור בכל עת, מה שנותן לך תחושת חופש גדולה.

יש גם כמה דרכים להתנדב מבלי לצאת מהבית.

הודות לאינטרנט, אתה יכול לנצל מגוון דרכים לעשות שינוי חברתי, בין אם זה בהתנדבות למען מטרה טובה או הצטרפות לעמותה. אם אתה רוצה להיות מעורב מהבית, אתה יכול!

ככל שתהיה לך יותר חופש בחיים, כך תהיה מאושר יותר. החיים קצרים מכדי לבזבז אותם לעשות דברים שלא עושים אותך מאושר.

תחושת חופש היא תחושה של בחירה ושליטה על החיים שלך, כולל היכולת לקבל החלטות משלך ללא אילוצים או בקרות חיצוניות.

שירות קהילתי נותן לך את ההרגשה שלפחות יש לך את החופש לעשות זאת.

2. אתה תורם למטרה טובה שחשובה לך

כולם מונעים על ידי מטרה, אבל עבור אנשים רבים מטרה זו הייתה קשורה לכסף. ככל שהחברה שלנו התקדמה, ההתמקדות בכסף פחתה ויותר ויותר אנשים רוצים לעשות שינוי.

העבודה ה"בתשלום" שרוב האנשים עושים כיום היא לרוב כבר לא מקור המוטיבציה שלהם.

אתה מרגיש טוב עם מה שאתה עושה ואיך אתה עושה את ההבדל בעולם. גם אם אתה לא מקבל על זה תשלום, חשוב לדעת למה אתה עושה את מה שאתה עושה.

זה מדהים איך לעשות משהו נחמד בשביל מישהו אחר גורם לך להרגיש טוב יותר. זה כמעט כמו שאתה מרגיש טוב כפליים בידיעה שעשית משהו טוב בשביל מישהו אחר וגם מרגיש טוב עם זה.

כשאתה יוצא מגדרך למען מטרה שחשובה לך, אתה מרגיש שאתה חלק ממשהו גדול מעצמך.

לכן, התנדבות למטרה שאכפת לך ממנה יכולה לעשות הבדל גדול במוטיבציה שלך.

3. אתה זוכה להכיר חברים חדשים

כשאתה מתנדב למטרה שאתה מאמין בה, יש לך את היתרון להכיר אנשים חדשים ולהרחיב את הרשת והכישורים החברתיים שלך. הדבר הגדול בהתנדבות הוא שתפגשו אנשים מרקע וגילאים שונים, מדורות צעירים יותר כמו סטודנטים ועד אנשים מבוגרים.

כשאתה מתחייב לפעילות התנדבותית, אין דבר מספק יותר מלפגוש אנשים בעלי דעות דומות מרקעים שונים החולקים עניין משותף כי כמוך, הם מחויבים להשפיע לטובה למען מטרה טובה.

לדוגמה, אם אתה עובד במקלט לבעלי חיים, תכיר אנשים שכמוך דואגים לבריאות הפיזית והיציבות הרגשית של בעלי חיים, או אם אתה מתנדב במכון הלאומי למצוינות בבריאות וטיפול, תמצא אנשים לדבר איתם על נושאים כמו החדשות האחרונות על בריאות הנפש, יתרונות בריאותיים וכו'.

יש השפעה חיובית של פגישה עם אנשים חדשים שגורמת לך להרגיש טוב.

כאשר אתה פוגש מישהו בפעם הראשונה, הגוף שלך משחרר דופמין לזרם הדם שלך. דופמין הוא מולקולה נוירומודולטורית המיוצרת באופן טבעי על ידי המוח שלנו.

דופמין קשור לשמחה ולרגשות חיוביים אחרים. זה גם עוזר לנו להתמקד בפעילויות מסוימות ולחסום הסחות דעת.

4. אתה לומד יותר על איך העולם עובד

כשאנשים עושים את צעדיהם הראשונים לעולם השירות הקהילתי, הם עושים זאת לעתים קרובות כי הם רוצים להחזיר. אבל מה שהם לא מצפים זה כמה הם יכולים ללמוד מהניסיון שלהם בהתנדבות.

ניסיון בהתנדבות הוא חלק מאוניברסיטת החיים וככזה הוא מקום בו אנו לומדים הכל על המטרה שלמענו אנו פועלים: חברה, גיאוגרפיה, היסטוריה, פוליטיקה ועוד הרבה… מטרות חברתיות קשורות לכל כך הרבה נושאים לפעמים אנחנו לומדים הרבה בלי לשים לב.

חינוך טוב למוח שלך, מוריד את רמות הלחץ שלך ומחזק את הביטחון שלך כשאתה נפגש עם אנשים אחרים. זה גם מגביר מיומנויות קוגניטיביות כמו זיכרון ויכולת פתרון בעיות. על ידי לימוד דברים חדשים כל יום, אתה מגדיל את האינטליגנציה הכללית שלך.

כמה מדענים אפילו אומרים שזה מועיל לבריאות ומגדיל את תוחלת החיים שלנו.

5. אתה מרגיש שימושי לחברה

אין תחושה טובה יותר מאשר להרגיש שימושי ובעל ערך. אני לא חושב שכל הכסף שבעולם יכול להתאים לתחושה הזו. זה פשוט נהדר לצאת לשם, לתרום ולדעת שהנוכחות שלך אומרת משהו למישהו, גם אם זה רק משהו קטן.

סיפר לי בעבר מכר קרוב בשם עופר בר יהודה על קורותיו במהלך מלחמת לבנון הראשונה:

"לתחושת הסיפוק האדירה שהייתה לי אחרי סיפור גרירת המיג ממעמקי לבנון, אי שם בסמוך לבירות- אין תחליף" את זאת אזכור עד יומי האחרון

* לקריאת הכתבה המרתקת על עופר בר יהודה והמיג הסורי היכנסו לקישור. (האירוע כולו מפורט בהרחבה בספרו "ציונות על רגל וחצי / עפר בר יהודה" )

אתה אוהב להתנדב כי אתה מרגיש שאתה מועיל לחברה, ורוב הזמן אתה מפיק מזה משהו. אתה מרגיש שאתה חלק ממשהו גדול יותר ושהקול שלך חשוב.

אתה רואה את התוצאות של המעשים שלך ואתה מרגיש שיש לך קול בעולם הזה, וזה גורם לך להרגיש שהשגת משהו ואתה עושה את ההבדל.

6. אתה צובר מיומנויות וניסיון בעבודה

בנוסף ליתרונות הברורים של ההתנדבות, אתה גם צובר מיומנויות וניסיון יקרי ערך שיעזרו לך בחיים המקצועיים העתידיים שלך.

שירות קהילתי מרחיב את הכישורים האישיים שלך וגם עוזר לך לפתח מיומנויות הקשורות לעבודה.

משימות כמו תכנון, ארגון, תקשורת והובלה הן חלק מהעבודה היומיומית של אנשים רבים וניתן ללמוד אותם במהלך שירות התנדבות. אתה יכול לקחת על עצמך משימות קטנות, כגון הכנת תה וקפה, או גדולות יותר, כגון עזרה במחקר או בפיתוח מדיניות. תלמד כיצד פועל ארגון ללא מטרות רווח, האתגרים העומדים בפניו וכיצד הוא יכול להשתפר.

הכישורים והניסיון שתצברו יחזקו את הביטחון שלכם בעבודה ובראיונות, וכשאתם בטוחים בקריירה שלכם, זה משנה חיים.

7. חווית ההתנדבות שלך יכולה לפתוח את עיניך בחיפוש העבודה העתידי שלך

לדוגמה: במהלך השירות הקהילתי שלך עם ארגון מתנדבים, אתה עשוי ללמוד מיומנות חדשה (למשל, ניהול מדיה חברתית) שמעולם לא חשבת שתהיה חלק מעבודת ההתנדבות שלך, וכשתתערב, תגלה שיש לך ניסיון נסתר כישרון שגורם לך לרצות לשנות את כיוון הקריירה שלך.

דוגמה נוספת: אם אתה לוקח תפקיד התנדבותי בארגון ללא מטרות רווח בקהילה המקומית שלך, ייתכן שבמקרה תעבוד עם מנהל הגיוס או מישהו שמכיר את המעסיק הפוטנציאלי העתידי שלך, שעשוי לגלות את היתרון של העסקתך לאחר שראה כמה טוב אתה. מחדש בהתנדבות.

8. זה גורם לקורות החיים שלך להיראות טוב

התנדבות טובה גם לקורות החיים שלך! אתה יכול להוסיף אותו לקורות החיים שלך, להוכיח שיש לך את הכישורים הדרושים כדי להשלים בהצלחה פרויקט.

9. אתה צובר ביטחון עצמי

התנדבות יכולה גם לגרום לך להרגיש טוב יותר עם עצמך ועם העולם הסובב אותך. אתה תראה כמה צריך לעשות וכמה טוב אפשר לעשות עם הגישה הנכונה.

כשאתה עוזר לאחרים מרצונך החופשי, אתה מרגיש טוב כי אתה עוזר למישהו שזקוק לעזרתך. אתה גם תראה שלחלק מהפעולות שלך יש השפעה אמיתית על חייהם של אנשים, ובכך על התרומה שלך.

ביטחון עצמי יכול לקחת אותך רחוק בחיים ולעזור לך להשיג את הבלתי אפשרי.

10. אתה לומד על עצמך

מסוציאליזציה ועד ידע, כל חווית התנדבות שיש לך היא חלק מההתפתחות שלך.

התנדבות מעניקה לך את ההזדמנות ללמוד יותר על עצמך ועל התרבות שלך.

כשאתה מעורב בפרויקט שונה משגרת היומיום שלך, אתה עלול לגלות משהו לא צפוי על עצמך.

באמצעות הפעולות שלך, אתה תהיה חשוף לאתגרים חדשים, מצבים חדשים ודרכי פעולה חדשות המאתגרות את הדעות, האמונות והעמדות שלך לגבי החיים. לפעמים האתגרים האלה יהיו קשים, אבל הם יגרמו לך לחשוב יותר לעומק על עצמך ועל האופן שבו אתה פועל בעולם כחבר בחברה.

קבל השראה בהתנדבות

כולנו היינו שם: אתה מחפש עבודה חדשה או שפשוט איבדת את העבודה שלך ואתה לא חושב שאי פעם תמצא עבודה שוב. במצב זה, זה יכול להיות קל להרגיש כישלון ונטל על הסובבים אותך.

עם עבודת התנדבות נכונה בארגון המתנדבים הנכון, אתה יכול לקחת בחזרה את השליטה על חייך על ידי לקיחת אחריות על עצמך, רכישת מיומנויות וניסיון עבודה יקרי ערך, יצירת חברים חדשים ושיפור הכישורים החברתיים שלך תוך כדי עבודה למען מטרה טובה.

זה לא רק מגביר את הביטחון העצמי שלך אלא גם עוזר להפחית את תחושות הבידוד והבדידות שעלולות להחמיר דיכאון וחרדה.

ההרגשה כשעשית משהו טוב מרגישה נהדרת. כבני אדם, אנחנו לא יכולים לחיות בלי לחוות רגשות, כמו להיות שמחים, עצובים או כועסים.

התנדבות עוזרת לנו להתמקד בחיובי במקום להתעכב על השלילי. כשאנחנו עוזרים לאחרים, קל לנו יותר להעריך שוב את מה שיש לנו בחיינו, גם אם זה רק לזמן קצר.