נטו תכנון פיננסי: מה חשוב לדעת לפני חתימה חוזה העסקה – חלק 1

בעידן החדש רוב השכירים מועסקים בהסכמים אישיים, ועל כן קיימת חשיבות מרובה להיות מודעים לכל האספקטים הקשורים לחוזה עם המעסיק בכל שלב בהתקשרות, שכן לסעיפים שאנו נוטים ליחס חשיבות פחותה עשויה להיות משמעות כספית גדולה לאורך זמן. בנוסף לכך, כשאנחנו משווים בין הצעות יש לקחת בחשבון את כל הסעיפים הרלוונטיים.

מטרת המאמר הינה למפות את הנושאים העיקריים הדורשים תשומת לב בכל אחד מהשלבים לאורך ההתקשרות עם המעסיק.

לפני חתימת החוזה

ראשית, יש להדגיש כי לא תמיד ניתן להכניס להסכם את כל הסעיפים המפורטים מטה. יחד עם זאת, יש לוודא בכל מקרה שהסעיפים החשובים (כגון תנאים סוציאליים) כן מכוסים בחוזה.

  1. שכר בסיס – הוא חלק השכר שממנו נגזרים בד"כ התנאים הסוציאליים והטבות נוספות, כגון: מענקים, עדכוני שכר ועוד. במקרים רבים מדובר בשכר גלובלי, הכולל גם שעות נוספות. בכל מקרה יש לציין מהו גובה השכר שמהווה בסיס לתנאים הסוציאליים.
  1. שעות נוספות – עפ"י החוק המעסיק מחוייב לשלם עבור שעות נוספות, אלא אם כן מדובר בשכר גלובלי הכולל תשלום עבור שעות נוספות המוגבלות עד סכום מסויים והדבר מצויין בחוזה.
  2. קרן השתלמות – הטבה חשובה וכדאית, שכן פטורה ממס עד גובה מסויים. יש לוודא האם המעסיק נותן הטבה זו, מהו שיעור ההפרשה באחוזים, ומהו שכר הבסיס שעל פיו נגזרת ההטבה. לבעלי משכורות גבוהות כדאי לשקול לבקש מהמעסיק להעביר את החלק שאינו פטור ממס לתשלום שוטף.
  3. הפרשה לפנסיה / ביטוח מנהלים – בדומה לקרן השתלמות, אלא שכאן החשיבות של התנאים גבוהה אף יותר מבחינה כספית. רצוי להתעקש לברר מראש מהם התנאים (שכר בסיס, שיעור ההפרשות).
  4. אחזקת רכב / ליסינג / החזר הוצאות נסיעה / רכב חברה – יש לבדוק מה המעסיק מציע מבין האפשרויות ולבחור את הכדאית ביותר, תוך לקיחה בחשבון של משמעויות המיסוי, מרחקי הנסיעה והעלויות/ההטבות הנלוות. 
  5. ימי הבראה – יש לבדוק האם מחושב לפי וותק מקצועי או וותק במקום העבודה, וכן את גובה התשלום עבור יום אחד. רוב המעסיקים (בוודאי הפרטיים) נוטים לשלם את המינימום הרשום בחוק, הן מבחינת כמות הימים, והן מבחינת התעריף.

במאמר הבא נמשיך לסקור את הנושא, לפרטים נוספים על חוזה העסקה היכנסו לאתר של נטו תכנון פיננסי